De mogelijkheid om boodschappen online te bestellen en thuis te laten bezorgen, bestaat bij meerdere supermarkten al een langere tijd. Het is pas echt populair geworden door de COVID-19 pandemie. Het was veiliger om thuis te blijven en niet zo veel naar winkels te gaan, dus veel mensen maakten gebruik van de services die veel supermarkten en bezorgdiensten gaven. Zij zijn al achter andere voordelen gekomen die hebben laten bezorgen van de boodschappen hebben. Voor iedereen die dit nog niet doet, staat hier waarom het zo handig is om boodschappen online te bestellen, ook buiten coronatijd.
Voordeel 1: gemak en tijd
Het eerste voordeel (misschien wel het grootste voordeel) is hoeveel energie en tijd er bespaart wordt. Het doen van boodschappen kan al snel een uur duren. Daarnaast moet je soms een paar keer per week naar de supermarkt om vergeten spullen te kopen of om verse groenten te halen. Boodschappen online bestellen duurt zeker niet zo lang. Waarschijnlijk zul je na een kwartier klaar zijn. Boodschappen doen in de supermarkt kan er soms voor zorgen dat iemand rondjes gaat lopen en afgeleid wordt door andere producten. Niet zal online niet gebeuren. Daarnaast kan je altijd naar de winkel gaan, omdat er geen tijden vastzitten aan online boodschappen doen. Het kan de hele dag door gedaan worden, waardoor zelf de tijd ingedeeld kan worden. Als laatste voordeel voor gemak is dat er niet met zware boodschappen getild hoeven te worden. De tijd van met zware zakken hondenvoer is over!
Voordeel 2: budget
Online boodschappen doen kan ook nog eens beter zijn voor de portemonnee. Veel mensen gaan naar verschillende winkels voor verschillende producten, om zo altijd de beste prijs te krijgen. Hier kan nog wel wat tijd en moeite inzitten. Bij online boodschappen doen hoeft iemand niet fysiek zichzelf te verplaatsen, maar gewoon een ander tabblad open zetten om zo nog steeds de beste deals te krijgen. Er is daarnaast nog meer vrijheid. Merk je dat online toiletpapier bestellen op websites zoals 123toilet.nl goedkoper is dan in de winkel? Dan is het met een paar klikjes gedaan.
Voordeel 3: assortiment
Als laatste voordeel dat hier besproken wordt, is het assortiment vaak groter dan in fysieke winkels. Iets ‘exclusievere’ producten kunnen makkelijk gekocht worden, om terug te komen op het punt dat je niet vast zit aan het gaan naar één winkel. Zoek je bijvoorbeeld iets specifieks als een papieren handdoek dispenser? Makkelijk online te bestellen! (Deze zijn overigens ook nog eens hygiënischer dan textiele handdoeken.)
Een middelpunt: de bezorging
De bezorging verschilt erg per service die gebruikt wordt. Daarom is dit geen plus- of minpunt, maar een middelpunt. Vaak kan er wel een tijdsslot aangegeven worden van wanneer de boodschappen ongeveer bezorgd kunnen worden, maar dit tijdslot zal nog steeds uit een paar uur bestaan. Iemand moet dus thuis zijn in dat slot, zodat de boodschappen aangepakt kunnen worden. Op het moment zal dit niet een heel groot probleem zijn voor veel mensen, maar het kan na coronatijd een beetje irritant zijn.
Nadeel 1: service kosten
Servicekosten kunnen zeker een minpunt zijn. Hierbij wordt bedoeld de kosten voor de bezorging, maar ook eventuele minimale bestelbedragen die er soms zijn. Het is dus niet zo makkelijk om één lekker broodje te kopen wanneer je er trek in hebt.
Nadeel 2: kwaliteit beoordeling
Als laatst minpunt is het niet mogelijk om de kwaliteit van het eten zelf te beoordelen, iets wat fysiek in de supermarkt wel kan. Zeker bij groenten en fruit wordt dit gedaan om te kijken of er beurse plekken op zitten. Wanneer het eten online besteld wordt, kan er niet zelf gecheckt worden hoe lekker het voedsel eruit ziet. Het wordt gewoon bezorgd.